حساب اسلامی فارکس چیست؟ آشنایی 0 تا 100 با حساب اسلامی

در دنیای امروزی، اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی، تحولات و تغییرات متعددی را تجربه کرده‌اند. بازار ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی‌ها یکی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری است که در میان آن‌ها فارکس یکی از پراستقبال‌ترین گزینه‌هاست. از آنجایی که این بازار، همواره به دنبال جذب مخاطبان و مشتریان بیشتری بوده است، حسابی را نیز ایجاد کرد که از آن با نام حساب اسلامی یاد می‌شود.
افتتاح این حساب، به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند با اعتقادات و باورهای خود در این بازار فعالیت داشته باشند؛ بدون اینکه نگرانی بابت درست و غلط بودن استراتژی‌های خود داشته باشند.
در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این مفهوم آشنا کرده و به این سوال پاسخ دهیم که حساب اسلامی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ با ما همراه باشید.
حساب اسلامی فارکس چیست؟
بر اساس قوانین اسلامی، مسلمان از کسب سود و یا به اصطلاح بهره منع شده‌اند. این موضوع سبب می‌شود که این افراد تمایلی به فعالیت در این بازارها نداشته باشند. برای رفع این مشکل، برخی از برترین کارگزاری‌های فعال در بازار فارکس، از حسابی تحت عنوان حساب بدون سواپ یا حساب اسلامی پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه استفاده از این نوع حساب، تمام معاملات فرد بدون بهره انجام می‌شود.

سوآپ یا بهره شبانه چیست؟
در قسمت قبلی از اصطلاحی تحت عنوان سواپ (Swap) یا بهره نام بردیم؛ این اصطلاح که در بازارهای مالی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه‌ای است که بروکر در ازای باز نگه داشتن معاملات شبانه از معامله‌گر دریافت می‌کند. در نتیجه، اگر معامله‌گر بخواهد پوزیشن معاملاتی خود را یک شب باز نگه دارد، نرخی را تحت عنوان بهره شبانه پرداخت خواهد کرد.
به طور کلی به تفاوتی که میان انواع مختلف نرخ بهره وجود دارد، سواپ می‌گویند. سواپ به صورت مثبت و یا منفی است. برای مشخص شدن میزان مثبت یا منفی سواپ، باید قیمت ارزی که مورد معامله قرار می‌گیرد را تعیین کنیم. با در نظر گرفتن موارد مذکور، لازم است قبل از شروع معامله جفت ارز مورد نظر، میزان سواپ متاتریدر را بررسی کنیم.
Storage چیست؟
در بروکرهای فارکس، به نرخ کمیسیون حساب اسلامی و یا هزینه‌ای که برای نگهداری معامله تا روز بعد دریافت می‌شود، استورج گفته می‌شود. در واقع کمیسیونی که توسط معامله‌گر، برای باز ماندن پوزیشن پرداخت می‌شود، به عنوان استورژ یا استورج شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که استورج یا همان نرخ کمیسیون حساب اسلامی، در بروکرهای مختلف، متفاوت است.
عوامل مؤثر بر نرخ کمیسیون (Storage) حساب اسلامی
همانطور که گفتیم، میزان کمیسیون، بسیار متنوع است و عوامل زیادی بر نرخ پرداختی تاثیرگذارند؛ برخی از مهم‌ترین این موارد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

نوع پوزیشن
حجم پوزیشن
نوع بروکر انتخابی
نرخ کنونی بهره در بازار
نوع جفت ارز یا سهم در معامله
تعداد روزهای اسلامی شدن حساب

کدام بروکرها حساب اسلامی دارند؟
در حال حاضر، تمام بروکرهای فعال و شناخته شده در بازارهای مالی، از حساب اسلامی پشتیبانی نمی‌کنند. با این حال تعدادی از محبوب‌ترین و قابل اعتمادترین پلتفرم‌های موجود، برای معامله‌گران مسلمان خود، امکانی را فراهم کرده‌اند که از طریق حساب اسلامی معاملات بدون بهره داشته باشند. برخی از بروکرهای ارائه‌دهنده حساب اسلامی، عبارتند از:

نام بروکر ارائه‌دهنده حساب اسلامی

شرایط استفاده از حساب اسلامی

بروکر آلپاری

حساب اسلامی، در متاتریدر 4 ارائه شده است.

بروکر USGFX

حساب اسلامی، در اکانت میکرو ارائه شده است.

بروکر HYCM

حساب اسلامی در 14 روز اول با 0 درصد سود

بروکر روبو فارکس

بدون پرداخت هزینه سواپ حساب اسلامی ارائه می‌دهد

بروکر ارانته

معامله‌گران باید شرایط لازم برای معامله در این بروکر را داشته باشند.

بروکر FBS

بدون دریافت هزینه اضافی، حساب اسلامی ارائه می‌دهد.

بروکر آمارکتس

تمام معامله‌گران، می‌توانند از خدمات حساب اسلامی استفاده کنند.

بروکر آی اف سی

بدون دریافت حساب اضافی، کاربران می‌توانند حساب معاملاتی خود را به حساب اسلامی تغییر دهند.

شرایط سوآپ فری بروکرهای فعال در ایران
هر یک از بروکرهایی که امکان افتتاح حساب اسلامی را برای کاربران خود فراهم می‌کنند، قواعد و قوانینی را برای این نوع حساب در نظر دارند. در نتیجه بهتر است قبل از افتتاح حساب، ابتدا اعتبار بروکر مورد نظر و در مرحله بعدی امکانات موجود در حساب اسلامی بروکر را مورد بررسی قرار دهید. در جدول زیر، شرایط حساب اسلامی در برخی بروکرها بررسی شده است:

نام بروکر

امکانات موجود در حساب اسلامی بروکر

آلپاری

جفت‌ارزها و فلزات ارائه شده به مدت 30 روز و شاخص‌ها 7 روز بدون سواپ. (بجز جفت‌های RUB)
پس از اتمام محدودیت زمانی، کمیسیون شبانه دریافت می‌شود.

آمارکتس

محدودیت زمانی در نظر گرفته نشده است.
فقط برای جفت‌ارزها و فلزات امکان معامله بدون سواپ وجود دارد.

فیبوگروپ

حساب اسلامی تنها در حساب MT4 Fixed ارائه شده است.
تا 7 روز بدون سواپ؛ پس از اتمام این زمان، کمیسیون هفتگی از 50 تا 150 دلار به‌ازای هر لات (بسته به نماد) دریافت می‌شود.

روبوفارکس

در حساب اسلامی این بروکر، از ابتدا کمیسیون دریافت می‌شود.

اوربکس

معاملات در حساب اسلامی این بروکر، تا 10 روز بدون سواپ است. سپس به ازای هر لات، کمیسیون شبانه 5 دلار (به‌جز جفت‌های TRY – ZAR – MXN) دریافت می‌شود.

یو اس جی اف ایکس|USGFX

فاقد محدودیت زمانی بوده و فقط حساب Mini این بروکر با حداکثر لوریج 1:100 امکان Swap free شدن دارد.

اچ وای سی ام HYCM

تا 14 روز اول بدون سواپ بوده و پس از آن کمیسیون شبانه 5 دلاری دریافت می‌شود.

بروکر آی اف سی|IFCMARKETS

هیچ هزینه اضافی دریافت نشده و درصورتی که کاربر حساب معاملاتی خود را به حساب اسلامی تغییر دهد، می‌تواند مجدد آن را به حالت حساب غیر اسلامی برگرداند.

کمیسیون حساب اسلامی فارکس
بروکرهای فارکس، در ازای باز نگه داشتن پوزیشن برای 24 ساعت، کارمزدی را از معامله‌گر دریافت می‌کنند که تحت عنوان سواپ شناخته می‌شود. به عبارتی بهتر می‌توان گفت سواپ، نوعی بهره بوده و طبق قانون شریعت، پرداخت آن برای معامله‌گران مسلمان جایز نیست.
بروکرها در حساب‌های اسلامی، برای رفع این مشکل، به‌جای دریافت سواپ، از راه‌حل دیگری استفاده می‌کنند. این بروکرها در حساب اسلامی خود، به ازای باز نگه داشتن طولانی مدت پوزشین معامله‌گر، کارمزد ثابتی را دریافت می‌کنند.
مدت زمان بدون سواپ
بروکرهایی که از حساب اسلامی پشتیبانی می‌کنند، معمولاً برای یک مدت زمان محدودی از معامله‌گران سواپ (کمیسیون) دریافت نمی‌کنند. پس از پایان این زمان، معامله‌گر در ازای باز نگه داشتن پوزیشن، کمیسیون پرداخت می‌کند.
با این حال، تعداد بسیار محدودی از بروکرهای فارکس، بدون محدودیت زمانی از معاملات فری سواپ پشتیبانی می‌کنند. به طور کلی برای آنکه بتوانید دید کاملی از شرایط استفاده از امکانات بروکر داشته باشید، بهتر است قبل از هر جیزی بخش شرایط و مقررات بروکر را به صورت دقیق و کامل مطالعه کنید.

مزایا و معایب حساب اسلامی
1. مزایا

امکان استفاده تریدرهای مسلمان از خدمات بروکر
امکان باز نگه‌داشتن پوزشین بدون پرداخت کارمزد سواپ به صورت طولانی مدت

2. معایب

پرداخت کارمزد بالا به‌جای پرداخت سواپ شبانه در برخی موارد
وجود محدودیت در حساب‌های اسلامی برای معامله جفت ارزهای خاص

نحوه افتتاح حساب اسلامی در فارکس
به یاد داشته باشید که نحوه افتتاح حساب اسلامی در بروکرهای مختلف، متفاوت است. به طور کلی، در صورتی که قصد افتتاح حساب اسلامی را دارید، باید ابتدا از میان بروکرهای پشتیبان حساب اسلامی، بروکر رگوله و خوش‌نامی را انتخاب کنید. سپس به سایت رسمی آن‌ها رفته و با ارائه اطلاعات خواسته شده، حساب جدیدی را افتتاح کنید. در نهایت نیز  حساب معاملاتی خود را به حساب اسلامی تغییر دهید.
سخن پایانی
حساب‌های اسلامی در فارکس به شما کمک می کنند تا محدودیت‌ها را کنار زده و بدون نگرانی بابت سالم بودن یا نبودن سودهای دریافتی، سرمایه اولیه خود را افزایش دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۶۲ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات بروکر فارکس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *