واکنش وزارت نفت به گزارش گار نیوز/ توسعه میادین مشترک در حال انجام است

به گزارش گار نیوز، پيرو گزارش خبری درج‌شده با عنوان «شعاردرمانی رئیسی به چاه‌های نفت رسید/ سهم ایران از میادین مشترک نفتی صفر ماند» مورخ هشتم مهر 1402 در سایت گار نیوز، وزارت نفت نكاتی را درباره روند توسعه میدان‌های نفتی و گازی مشترک کشور یادآور شد و آن را طی جوابیه‌ای ارسال کرد.
طبق این واکنش از سوی وزارت نفت «شرکت ملی نفت ایران از بدو آغاز به کار دولت سیزدهم و همسو با اسناد بالادستی کشور، توسعه حداکثری از میادین نفت و گاز با تمرکز ویژه بر میادین مشترک را در اولویت برنامه‌های خود داشته و پرواضح است که اظهارات رئیس جمهوری مبنی بر لزوم سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفتی و گازی، تنها به دلیل تاکید بر این موضوع بوده و برخلاف استنباط نویسنده محترم گزارش مذکور، قطعا نمی‌توان از آن به‌عنوان دستاویزی در عدم سرمایه‌گذاری در حیطه میادین نفتی و گازی کشورمان یاد کرد.».
در ادامه با توجه به مطالب عنوان‌شده در گزارش آن رسانه با محوریت ادعای «سهم ناچیز ایران از میادین نفتی و گازی»، ضمن رد این ادعا و تاکید بر انجام اقدامات راهبردی در حوزه توسعه میادین مشترک نفتی و گازی در شرکت ملی نفت ایران، توضیحات مختصری از فعالیت‌های انجام‌شده این شرکت در حوزه میادین مشترک را جهت استحضار به اطلاع می‌رساند.
تشکیل کمیته توسعه میادین مشترک
از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۰ »کمیته توسعه بالادستی» و نیز «کمیته توسعه میادین مشترک» در شرکت ملی نفت ایران با رياست مديرعامل و عضویت مدیران ارشد این شرکت آغاز به کار کرده و طی جلسات متعدد برای توسعه میادین مشترک برنامه‌ریزی جامعی انجام گرفته است.
در همین حال، با توجه به اهميت توسعه متوازن و پایدار بالادستی صنعت نفت و لزوم توجه به چگونگی اولویت‌دهی به توسعه میادین، نحوه تخصیص منابع مالی به طرح‌ها (منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و یا سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی)، ایجاد ساختار اجرایی کارآمد برای پیشبرد سریع‌‏تر طرح‌های توسعه‌ای و …، انجام شده و تاكنون تمامی ميادين مشترک نفت و گاز در برنامه توسعه قرار گرفته و تعیین تکلیف شده‌اند.
]]>توسعه فاز 11 پارس جنوبی
به‌رغم كارشكنی‌ها و فشارهای بين‌المللی، توسعه فاز 11 در دولت سيزدهم بجد دنبال شد كه ثمره آن انجام طرح زودهنگام توليد از فاز۱۱ پس از 20 سال است. در خصوص دومين سكوی توليدی فاز11 نيز قراردادهای ساخت جكت و ساخت سكو به پيمانكاران ابلاغ شده و مناقصات كالا و فعاليت‏‌های مهندسی در حال انجام است.

توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان
تفاهم‌نامه توسعه‌ يكپارچه ميدان آزادگان با مشاركت بانك‌های ايرانی و شركت‌های اكتشاف و توليد، با هدف افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز نسبت به ميزان فعلي و جذب هفت میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری در حضور ریاست جمهوری منعقد شد. شایان ذکر است در این زمینه «شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند» تاسيس شده و طرح توسعه يكپارچه ميدان در دست تهيه است. همچنين اجرای فاز اول میدان آزادگان جنوبی با افزایش 70 درصدی ناوگان حفاری فعال و ارتقای ظرفیت تولید از 87 به 120 هزار بشکه در روز تسريع شده است.
طرح توسعه ميدان گازی فرزاد الف و ب
در خصوص میدان گازی فرزاد نیز که در این گزارش بدان اشاره شده است، لازم به تاکید است که هم‌اکنون طرح توسعه ميدان گازی فرزاد-الف در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب شده و در آینده‌ای نزدیک ساخت جکت مربوط به آن انجام خواهد شد.
در مورد ميدان گازي فرزاد-ب نیز هم‌اکنون تنفيذ قرارداد طرح توسعه فاز اول آن با شركت پتروپارس انجام شده و عمليات ساخت پايه (جكت) آن نیز در حال انجام است و پس از آن نیز حفاری چاه‌‏های مربوطه انجام خواهد شد.
]]>

طرح توسعه ميدان گازی آرش:
در خصوص ميدان آرش، به‌رغم حساسيت‌‏ها و مناقشات مرزی، شركت ملی نفت ايران بجد موضوع توسعه ميدان را دنبال کرده و آمادگی خود را در اين خصوص به مراجع ذی‌ربط ازجمله شورای عالی امنيت ملی اعلام داشته است. بر اين اساس امكانات لازم جهت شروع عمليات ژئوفيزيك و ژئوتكنيك و متعاقب آن استقرار دكل حفاری به منظور شروع عمليات توسعه پيش‌‏بينی شده است.
شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون آمادگی کامل دارد تا عملیات حفاری مربوط به این میدان را آغاز کند. در عین حال منابع مالی و سخت‌افزاری کافی نیز برای توسعه این میدان مصوب شده است.
طرح توسعه ميدان نفتی فروزان
فرآیند توسعه میدان نفتی فروزان در دو جبهه با مشارکت شرکت پتروپارس و تاسیسات دریایی دنبال می‌شود و به‌زودی خبرهای خوبی از افزایش تولید جدید در این میدان اعلام خواهد شد.
اقدامات صورت‌گرفته در خصوص توسعه دیگر میادین مشترک:

تنفيذ قرارداد ميدان ياران با شركت نفت و گاز پرشيا با هدف دستيابی به توليد 33 هزار بشكه در روز
تنفيذ قرارداد ميدان سهراب با شركت دانا انرژی با هدف دستيابی به توليد 39 هزار بشكه در روز
 مذاكرات قراردادي فاز دوم ميدان يادآوران با پيمانكار چيني و به موازات آن اقدامات توسعه‏اي شركت ملي نفت ايران با هدف افزايش بيش از 40 هزار بشكه‏اي نسبت به توليد كنوني ميدان
احياي مذاكرات دو جانبه با وزارت نفت عراق جهت توسعه مشترك ميادين مرزي دو كشور

در همین حال، در خصوص ميادين مشترك نفتی، عمليات اجرايی پروژه‌‏های نگهداشت و افزايش توليد نفت در ميادين مشترك نفت شهر، رشادت، فروزان و دهلران در كنار ساير ميادين كشور در دست انجام است.
]]>رفع موانع تشریفات گمرکی و تامین کالای طرح توسعه میادین مشترک آبان و پایدار غرب با شرکت‌های روسی و حصول پیشرفت فیزیکی قابل توجه در اجرای این قرارداد، از ديگر اقدامات در دست انجام در ميادين مشترك است.
از مهم‌ترين دستاوردهای اين اقدامات، می‌توان بر تمركز بر طرح‌‏های نگهداشت و جلوگيری از كاهش توليد نفت ميادين مشترك كشور به‌رغم تحريم‌‏های بسيار شديد در بخش كالا و تكنولوژی اشاره کرد.
در خصوص ميادين مشترك گازی به‌ویژه ميدان عظيم پارس‏ جنوبی، علاوه‌ بر اقدامات صورت‌گرفته به منظور افزايش برداشت از میدان، تکمیل فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴، راه‌‏اندازی سه ردیف شیرین‌‏سازی پالایشگاه فاز 14، تكميل و راه‌اندازی پروژه مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای 2 و 3، احداث خط لوله جدید دریایی فاز 16، حفر چاه‌های توسعه‌ای و درون‌میدانی، تعمیر چاه‌های سکوی 13A، شروع پروژه پایلوت فشار افزایی پارس جنوبی و … در حال پیگیری هستند.
ضمناً با توجه به اهمیت حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در بلندمدت، مطالعات امکان‌سنجی و مفهومی فشارافزایی در خشکی تا پایان سال 1400 به اتمام رسيده و مطالعات مهندسی پایه و پایه پیشرفته آن نیز تعیین تکلیف شده‌اند.
شایان ذکر است، تاکنون 85 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان پارس جنوبی انجام شده است. همچنين در خصوص ميدان سلمان گازی، احداث خط لوله جديد و تعمير خط لوله موجود در دست اقدام بوده و در خصوص ميدان بلال گازی، حفاری چاه توصيفی- اكتشافی به اتمام رسيده و مبتنی بر آن، طرح توسعه ميدان در دست بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *