پوتین سکوت خود را در مورد قره‌باغ شکست / روسیه کمک به ارامنه قره‌باغ را ادامه می‌دهد؟

به گزارش گار نیوز، رییس‌جمهور روسیه گفت: 15 سال است که روسیه به ارمنستان پیشنهاد می دهد که مصالحه کند و پنج قلمرو قره باغ را به آذربایجان بازگرداند و دو قلمرو را برای خود نگه دارد، اما آنها نپذیرفتند.
پوتین گفت: خود ارمنستان قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخت. بنابراین سوال اصلی درباره وضعیت حل شد.
به نقل از تسنیم، رییس‌جمهور روسیه افزود: زمانی که قره باغ استقلال خود را اعلام کرد، هیچ کس آن را به رسمیت نشناخت، حتی ارمنستان، اگرچه این عجیب است.
وی تاکید کرد: به طور جداگانه در مورد به رسمیت شناختن قره باغ توسط ارمنستان به عنوان بخشی از آذربایجان به روسیه اطلاعی داده نشد.

پوتین گفت: نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ پس از سال 2020 تنها حق نظارت بر رعایت آتش بس را داشتند.
وی یادآور شد: اگر ارمنستان متحد روسیه باقی بماند، مسکو آماده است به کمک به ارامنه قره باغ ادامه دهد.
وضعیت قره باغ پس از تسلط آذربایجان
یک هفته از حمله آذربایجان تحت عنوان عملیات ضدتروریستی به قره باغ کوهستانی می‌گذرد. این حمله بیش از 20 کشته بر جای گذاشت و پس از آن کنترل منطقه هم به دست آذربایجان افتاد. اما حالا وضعیت قره باغ چگونه است؟

هفته گذشته آذرباریجان مرکز قره ‌باغ و دیگر شهرهای اطراف آن را هدف حمله قرار داد. در همان روز دفتر نمایندگی قره باغ در ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای در فیسبوک نوشت که آذربایجان حملات گسترده‌ای را علیه جمهوری آرتساخ (نامی که ارامنه به قره باغ کوهستانی داده‌اند) آغاز کرده است و قصد نفوذ به عمق این منطقه را دارد. (یورونیوز)
]]>پس از حمله آذربایجان به قره باغ کوهستانی، رسانه‌ها از وضعیت سخت زندگی ارامنه ساکن قره باغ گزارش دادند. بنا بر این گزارش‌ها، ارامنه ساکن قره باغ با کمبود آذوقه و کالاهای حیاتی مواجه بودند.
ماجرای جنگ آذربایجان و ارمنستان
تنش میان ارمنستان و آذربایجان به سال‌ها قبل برمی‌گردد. کانون این تنش‌ها هم قره باغ بود. در دهه 1990 میلادی دو جنگ بر سر قره باغ میان این دو کشور اتفاق افتاد. پس از آن هم سال 2020 بار دیگر جنگ دیگری میان آنها شکل گرفت.
ماجرای قره‌ باغ به دوران پساشوروی برمی‌گردد. پس از فروپاشی شوروی و در درگیری میان جدایی‌طلبان ارمنی از آذربایجان، 30 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
گاردین در این مورد نوشته که ارامنه قره باغ را سرزمین آبا و اجدادی خود می‌دانند، اما این منطقه به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شد.
در ادامه این گزارش آمده که بسیاری از آذری‌های ساکن این منطقه در جریان جنگ 1990 با اشغال مناطق وسیعی از قره باغ مجبور به ترک منطقه شدند. مناطقی که از سوی دولت جدایی‌طلب ارمنی با نام آرتساخ شناخته می‌شود.
سال 2020 بار دیگری درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شکل گرفت که ارمنستان در آن جنگ شکست خورد. آذربایجان کنترل شهر شوشا را در دست گرفت. پس از آن هم میان این دو کشور آتش‌بس اعلام شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *