پیش بینی بورس سه شنبه 6 تیر 1402 / دلار، معاملات بازار سهام را از رونق انداخت؟

به گزارش گار نیوز، تغییرات محدود شاخص کل بورس حاکی از تداوم ابهامات در بطن تصمیم‌گیری اهالی بازار سرمایه است. تغییر نرخ تسعیر شرکت‌های پتروپالایشی که به خوبی توانسته بود موجی مثبت در سنتیمنت بازار ایجاد کند، اثر چندانی در بازار روز میانی هفته نداشت. چرا که اخبار ضدونقیض منتشر شده در فضای بازار سرمایه مبنی بر تعویق تغییر نرخ تسعیر شرکت‌های پتروپالایشی، ابهام و تردید اهالی بازار را افزایش داد.
بورس تهران گرچه دوشنبه هم شرایط مثبتی را تجربه کرد اما قدرت خریداران به وضوح کمتر از بازار یکشنبه بود. در پایان معاملات، بورس تهران شاهد رشد ۶ هزار و ۵۲۵ واحدی شاخص کل بود و با افزایش ۰.۳۰ درصدی به پله دو میلیون و ۱۹۶ هزار واحدی رسید.
در همین حال شاخص هم‌وزن نیز پنج هزار و ۹۴۲ واحد بالا رفت و با رشد ۰.۷۹ درصدی در ارتفاع ۷۵۶ هزار واحدی ایستاد.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۶ هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی، حکایت از خروج اندک سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دوشنبه، خبر از خروج ۲۳۶ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.
]]>پشت پرده داستان نرخ تسعیر پتروپالایشی‌ها
در حالی که نماد‌های پتروپالایشی روز قبل موتور محرک کل بازار بودند، در جریان بازار دوشنبه باعث کندی رشد نماگر‌های تالار شیشه‌ای شدند.

در حالی که اعلام شده بود قیمت دلار فرآورده‌های ویژه نفتی از این پس بر اساس نرخ حواله مرکز مبادله و در محدوده ۳۸ هزار تومان محاسبه خواهد شد، خبر رسید به این دلیل که نرخ تسعیر ارز در محاسابت قیمت کل زنجیره خوراک و محصولات پتروپالایشی یکسان است، این تصمیم فعلا ملغی شد. بر همین اساس قیمت دلار فرآورده‌ها دوباره به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیمایی بازگشته است.
به نظر می‌رسد این تصمیم در پی فشار فعالان صنعت قیر ملغی شده باشد چرا که به محض اعلام خبر افزایش قیمت دلار فرآورده‌ها، انجمن قیر در نامه‌ای خواستار بازگشت قیمت به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان شده بود. با وجود اینکه برخی رسانه‌ها بیان می‌کنند تا کنون در سیاست تثبیت اقتصادی از طریق اعمال نرخ 28 هزار و 500 تومانی جهات محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی خللی ایجاد نشده است، تحلیلگران، این قیمت را رانت‌زا و در تضاد با منافع شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی و سهامداران آن‌ها ارزیابی می‌کنند.
پیش بینی بورس سه شنبه
واکنش کلیت بازار به خبر مثبت در رابطه با صنعت پالایش و پتروشیمی در بازار یکشنبه را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که بازار مجددا به سطح ارزندگی کافی رسیده است و تنها منتظر جرقه‌هایی مثبت برای بازگشت پول‌های خارج شده از بازار است.
]]>بر همین اساس می‌توان انتظار داشت در صورتی که ابهامات و تردید‌های سهامداران در خصوص چند عامل مهم از جمله ریسک تصمیمات مدیریتی به طور مثال در همین خصوص رفت و برگشت یک شبه نرخ تسعیر ارز پتروپالایشی‌ها و همچنین ابهامات موجود در فضای سیاسی برطرف شود، بازار سرمایه با پیشی از بازارهای موازی، به مقصد اول سرمایه‌ افراد حقیقی تبدیل شود. این اتفاق به معنی بازگشت به روند صعودی البته با شیب منطقی است.
در ارتباط با پیش بینی بورس سه شنبه، کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند روند نوسانات محدود بازار همچنان ادامه خواهد یافت مگر در شرایطی که بالاتر به آن اشاره شد. همچنین انتظار می‌رود در ادامه گروه‌های سیمانی به دلیل افزایش نرخ سیمان مورد توجه باشند.
شرکت‌های سیمانی نرخ‌های فروش بالاتری ثبت می‌کنند که ممکن است باعث شود تا نمادهای این گروه مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار گیرند. همچنین روند جزئی کاهش نرخ دلار باعث تقویت قدرت تقاضا در گروه بانکی و خوردویی خواهد شد.
گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *